Selamat Datang di TANJAK BATAM TANda Jatidiri Anak Kepri Kota Batam

Kelakar Awang Sterward

"Assalamualaikum,Tok..."
"Waalaikumsalam Wang, haa ... nak kemane pagi-pagi bute ni?""
Takde, saje nak jumpe tok sekejap, sebelom awang nak pegi belanje barang dapor".
"Oh gitu, dudoklah... apehal Wang?" (selalu begitu bile die ade masalah, pagi-pagi dah teconggok di depan rumah saye).
Memang rumah kami berhadap-hadapan yang hanye dihalangi jalan besa. Kalau Awang buke pintu depan nampaklah depan rumah saye.
"Gini Tok, sekarangkan hari Jum'at, selaen hari baek diharuskan semua ASN, guru-guru maupon anak sekolah memakai baju kurong melayu kan tok? Cube Tok Tengok yang lalu lalang didepan kite ni... tak banyak yang memakainye, kalaupon ade suke-suke die tak pakai sampin maupon songkok. yang banyak tu pakai baju koko buatan Cine dan berseluar jins... macam mane tu tok?"
Tekejot juge saye mendengar pertanyaan Awang Sterward ni yang orang biase-biase aje sampai memikirkan yang mungken tak terpikerkan oleh pejabat yang membuat peraturan setiap hari Jumat harus berpakaian melayu lengkap.
"Entahlah Wang, saye juge pelik... jangankan orang laen, orang melayu sendiri baik itu anak buah maupon pejabat saje selalu tak menggunekan pakaian melayu lengkap yang hanye dipakai seminggu sekali. Yang dihandalkan baju koko tu lah.
Pernah Tok bertanye pade salah satu petinggi negeri: Bos, hari ini kan Jumat, kenape tak pakai baju melayu lengkap (patot melayu)?
Ape jawab de Wang... nak tau?"
Dengan muke serius Awang siap-siap untuk mendengar jawaban yang ditunggu-tunggunye itu.
Bos itu menjawab dengan muke selambe: Hari ini ade rapat, tak perlu lah pakai baju itu. Jadi kalau ade rapat dan tak mau dibilang gengsi tak boleh pakai baju melayu, padahal die orang melayu asli. Die lebeh suke pakai baju koko buatan Cine...
Macam mane orang laen nak pakai baju melayu, kite sendiri yang jelas-jelas asli melayu tak mau memakainye... betol tak Wang?"
Dengan termanggut-manggut Awang becakap: "KESIAN BAJU MELAYU E TOK, ORANG MELAYU SENDIRI TAK MAU PAKAI, macam mane orang laen nak ikot peribahase DIMANE BUMI DIPIJAK DISITU LANGIT DIJUNJUNG. Orang kite selambe saje kecuali bile ade demo dengan lantang dan menggelegar mengucapkan kate keramat bagi orang melayu itu......" (Dimane Bumi Dipijak Disitu Langit Dijunjung)
"Gini aje Wang, terpulanglah kepade kite sendiri kalau merase orang melayu... pakailah, yang tak mau pakai anggap aje die bukan orang melayu.... suai."
"Yelah tok. bak kate orang Jakarta 'emangnye gue pikirin' hahaha......"
"Baek lah Tok, terimekaseh atas bincang-bincangnye, saye nak belah dulu"
"Assalamualaikum Tok..."
"Waalaikumsalam...."
"Awang .... Awang....."
Btmctr, 28022020

Add comment

Security code
Refresh